Toertochten | ||
Tijdens mijn studie haalde ik mijn motorrijbewijs. Mijn motor gebruikte ik toen als functioneel vervoer. Het rijden opzich was natuurlijk fantastisch, maar de bestemming was het doel. |
||
Toeren vanaf de kaart |
||
Als onervaren motorrijders ploeterden wij ons een weg over de saaie rechte provinciale wegen van Nederland om vervolgens te verdwalen in het onoverzichtelijke België. Na een dag met hier regen en daar opklaringen, streken we redelijk afgemat neer op een belgische camping voor de luxemburgse grens. Resultaat 480 km gereden, terwijl dit nooit zo ver kan zijn. Wat ging er mis? Daar heb ik inmiddels een goed beeld van. Met de Michelin kaart van de Benelux in de tanktas had ik toen totaal geen overzicht van de weg naar de eindbestemming. Steeds zie je een klein rechthoekje van de totale kaart en met wat gehannes kun je ook aardig bijhouden waar je bent. Maar je weet dus niet waar je naartoe moet. Het gehannes voor de plaatsbepaling betekent dat je bij vlagen op iedere splitsing stilstaat om de volgende bestemming te bepalen. Oplossing: De tweede dag reden we dus met een smalle strook met plaatsnamen langs de kaart. Belangrijke steden en dorpen op de route hadden we op de lijst genoteerd. Dit vergt een klein beetje voorbereiding, bijvoorbeeld tijdens koffie pauzes, maar de gemiddelde snelheid stijgt aanzienlijk en het hinderlijke stoppen op de splitsingen wordt steeds minder. Echter, in Europa wordt fanatiek aan verkeersregeling gedaan. Als je van A naar B gaat, wordt je altijd via de hoofdwegen geleid, dat betekent dat je voortdurend op de kaart moet blijven kijken om te vermijden dat je op de rechte wegen komt en weer een groene (Michelin) slingerroute voorbij bent gereden. |
||
Roadbook |
||
Een stapje verder dan de lijst met plaatsnamen, is het Roadbook (zie beschrijving verderop voor de aangepaste tanktas). De basis hiervoor is een beschrijving in termen van:
Een voorbeeld hiervan is de Amstelario Route. Uitgeprint is deze route een aantal A4-tjes die gemakkelijk achter het venster van de tanktas passen. Aangezien hier steeds huidige plaats, bestemming en het wegnummer gegeven worden, is er theoretisch geen kaart nodig. Met wat extra voorbereiding kan het zelfs echt zonder de kaart. ![]() |
||
|
De Zon |
|
Alle motor vakanties die ik tot nu toe gedaan heb, eindigen met een haastige terugtocht naar de ferrie of met een laatste dagrit van minimaal 12 uur of meer over Péages en snelwegen. Uiteindelijk klopt de planning nooit en een van te voren bedachte route wordt slechts op hoofdlijnen gevolgd. De vraag rijst dan ook of het allemaal wel zo precies komt. De eindbestemming van de dag ligt bijna nooit vast, de tijd speelt geen rol en over welke weg het gebeurt is niet belangrijk, als het maar plezierig rijden is. |
||
Maak
van je oude tanktas een Roadbook
Met een schaar, een aansteker, een paar PVC-buisjes en klitteband heb ik in mijn tanktas een Roadbook gemaakt. In de handel is zo'n tas voor ca. hfl 400,- te koop, maar voor 15,- piek bouw je je eigen tas ook om. Zeker als je al een modulaire tanktas hebt (bijv. van het merk Miles & Miles, motoport, was hfl 175,-), kun je één deel met het roadbook uitvoeren. De rest van de tas blijft dan volledig in takt. |
||
Voor het ombouwen heb je de volgende ingredienten nodig,
De werking is als volgt, twee 16 mm PVC-buisjes vormen de route rollen. Van de 19 mm PVC-buisjes heb ik klemmen gemaakt. De route rollen zijn over een lengte van 22 cm open gezaagd, zodat een A4-tje er ingeschoven kan worden. De 19 mm papierklemmen (zie tekening) zijn ook over de lengte opengezaagd. Het papier wordt geklemd door de rol op te winden en de klem gedurende 1 cm vast te houden. Idem voor de andere rol. |
||
|
||
Onderstaand is een schets van de route rollen en de geleider. Per rol is het volgende nodig, |
||
|
||
Steek nu de routerollen met de 40-45mm uitstekende bedieningseinden door de gaten in de tanktas en stop het andere eind in het verbindingsstuk. En klaar is kees. |
||
Een GPS Navigator | ||
Een GPS mag in deze
lijst niet onbreken. Ik zou zeggen dat alle voordelen van kaart en
roadbook in de GPS aanwezig zijn. Je hoort wel eens dat GPS-rijders
weinig idee hebben waar ze zijn, maar dat waarschijnlijk alleen als ze
de route niet zelf ingeprogrameerd hebben. Zelfs het navigeren op de
zon gaat gemakkelijk met een GPS, "Rij maar een end heen, als je er
genoeg van hebt pak de route weer op of neem je de snelste weg terug".
Gevoelsmatig zit er nog wel een verschilletje tussen het zelf bepalen
en zelf laten bepelen, maar het is een kniezoor die daar op let :-).
Anyway, voor mij is de prijs nog steeds een belemmering geweest, dus verwijs ik naar een interessant forum topic op www.mgcn.nl. Klik hier voor het topic |